Ciekawostki, fakty i mity

Light, fit, slim, fitness…

Produkty typu „light”, „fit”, „slim”, „fitness” – już od jakiegoś czasu nastąpiła mania ich kupowania… Czy rzeczywiście warto po nie sięgać? Hmm… jakby to najprościej powiedzieć – nie wszystko złoto, co się świeci :). 
Otóż tak na prawdę tylko termin „o obniżonej wartości energetycznej/kalorycznej” można uważać za zgodny z ustawą. Żywność „lekka” (ang. „light”) odnosi się do żywności, w której ograniczono kaloryczność o 1/2 lub 1/3 (30%). Jednak nie wszyscy producenci stosują się przepisów.

Wniosek? Czytajmy etykiety!

Otyłość i nadwaga

Otyłość i nadwaga – problem XXI wieku. Widzimy ją na co dzień, a część z nas boryka się z takim problemem. Niestety sami sobie jesteśmy temu winni. Tylko około co dziesiąta osoba jest otyła ze względu na towarzyszącą chorobę, a nie na przykład ze względu na tak zwane „ciężkie kości”!

Dieta w gorączce

Chyba każdy z nas kiedyś gorączkował. Czy wiecie, że podwyższona temperatura ciała o 1°C w stosunku do normy, powoduje wzrost podstawowej przemiany materii? 
Wniosek: zapotrzebowanie na energię wzrasta, a co za tym idzie w takim przypadku – należy więcej jeść!

Choroby dietozależne

Czy wiesz, że choroby dietozależne to jednostki chorobowe, które są pośrednio związane z niedoborowym, nadmiernym lub wadliwym odżywianiem? Zaliczamy do nich kilkadziesiąt chorób, w tym: otyłość, choroby krążenia, nadciśnienie tętnicze, cukrzycę typu 2, niektóre nowotwory, schorzenia wątroby, nerek i układu kostnego!

Magnez – ważny pierwiastek

Jak wiemy magnez ma wiele funkcji – bierze udział w ok. 300 procesach, jakie w każdej chwili przebiegają w naszym organizmie! Dobrze znane są nam objawy niedoborów magnezu jak na przykład skurcze mięśni. Naukowcy mówią, że dziesięciominutowy stres prowadzi do utraty połowy magnezu, który otrzymujemy wraz z pożywieniem! Co możemy zrobić z tym faktem? Otóż pić wodę bogatą w ten pierwiastek a oprócz tego oczywiście codziennie urozmaicać naszą dietę w na przykład pestki dyni (540mg zawartości magnezu w 100g produktu), otręby pszenne (490mg/100g), kakao (420mg/100g) czy migdały (269mg/100)! Pamiętajmy, że dobrze skomponowana dieta nie potrzebuje suplementów a średnie dzienne zapotrzebowanie na magnez dla osoby dorosłej to 320mg dla kobiet i 420mg dla mężczyzn!

Alkohol to ILE kilokalorii???

Matematycznie… Czy wiesz, że 1 gram białka czy węglowodanów to 4 kilokalorie? A 1 gram tłuszczu to aż 9 kilokalorii? Dodam, że gram alkoholu to aż 7 kilokalorii… ;)

Czym jesteś, kalorio?!

Kalorie, kalorie wszędzie te kalorie! A czy wiecie jaka jest w ogóle definicja kalorii? W zasadzie ze względu na dużą ilość spożywanych kalorii powinniśmy używać pojęcia „kilokaloria” [kcal]. Kilokaloria to jednostka, w jakiej wyraża się wartość energetyczną pożywienia oraz wydatki i zapotrzebowanie energetyczne organizmu.

1 kcal = ilość ciepła, która jest niezbędna do podniesienia temperatury 1g wody o 1°C

Warto wiedzieć też, że zgodnie z układem SI podstawową jednostką energii jest kilodżul; 1 kcal = 4,18 kJ – dlatego na opakowaniach podaje się tez wartość energetyczną właśnie w kilodżulach.